Sunday, October 12, 2014

Vi laget Kushari i dag! (med bilder)

Hvis du ikke vet hva Kushari er , må du lese dette blogglinnlegget helt til slutten.

Kushari er en typisk Egyptisk mat , hvis du har vært i Egypt har du kanskje vært på restauranter som serverer bare et fat med ris, makaroni , linser , kikerter , stekt løk, tomatsaus , og chillisaus, og spist der .

 

men siden jeg flyttet fra Egypt har jeg ikke spist det fordi det ikke var restauranter i polen , hvor jeg har bodd i før jeg kom til Norge, som serverer denne retten , og jeg har ikke tenkt på å lage det hjemme siden det er litt vanskelig fordi jeg må bruke flere ingredienter som lages separat før vi mikser de sammen når vi serverer.

Men for tre dager siden , spurte venninnen min Silje om jeg ville hjelpe henne å lage Kushari .

Silje har bodd i Kairo, og hun likte Kushari så mye , men som meg , har hun aldri funnet en restaurant i Norge som lager Kushari .

Uten å nøle, sa jeg ja , og vi snakket om ingredienter og valgte en oppskrift fra internett å følge, og valgte søndag før å lage Kushari sammen.

Først laget vi ris på normal måte , og i samme tid vasket jeg linser i kaldt vann og vi lagt hakket hvitløk sammen med salt og forskellige krydder og vann til før vi koke denne miksen i ca 20 minutter.

 

Så vi laget makaroni, og etter at det har kokt vi mikset den med ris .





 

til slutt vi laget tomoatsaus med to bokser hakket tomat og litt tomatpuré, hakket løk , olje, eddik, og flere krydder med salt , sammtidig laget vi stekt løk i olje.








Silje hadde invitert to venner av seg. 

De har ikke truffet hverandre før, men hadde likevel samme navn; Karine/Carine.

 Vi satte ingredientsene på midten av kjøkkenbordet og satte sammen to Kariner , silje og sønnen hennes og spiste.








Det var veldig deilig og smakte bedre en den Kusharien som jeg spiste i Egypt. 




Vi brukt denne oppskriften (med litt annerledes kikerter) , så hvis du ønsker å lage Kushari , du også kan følge det som skrives her.




 

No comments:

Post a Comment